Όταν την περασμένη εβδομάδα βρισκόμαστε απέξω από την «Οικία Πετσάλη» φωτογραφίζοντας το υπό κατάρρευση κτίριο, δεν ήταν δυνατόν να γυρίσουμε τη πλάτη αδιαφορώντας και για το ερείπιο του μαρτυρικού και από κάθε άποψη εμβληματικού «Φοίνικα»…
Γέννημα του Δραματικού Συλλόγου Κέρκυρας το 1895 το κτίριο του «Φοίνικα», αφού φιλοξένησε μια περίοδο πολιτιστικής ακμής, το 1919 λόγω οικονομικών προβλημάτων του Δραματικού Συλλόγου και μιας διαμάχης που προέκυψε με τον Δήμο, σχετικά με την κυριότητα του θεάτρου, πέρασε τελικά στην κυριότητα της Δημοτικής Αρχής.
Από τότε διένυσε μια πολυετή πορεία προβάλλοντας τα καλοκαίρια κινηματογραφικές ταινίες και φιλοξενώντας θεατρικές παραστάσεις και πολιτιστικές εκδηλώσεις. Στον θαυμάσιο κήπο του λειτουργούσε ρεστοράν με ζωντανή μουσική!
Η ληξιαρχική πράξη θανάτου με αιτία την πλήρη εγκατάλειψη του κτιρίου του «Φοίνικα» συντάχθηκε γύρω στο 2005 με τις υπογραφές δημοτικών αρχόντων της πόλης μας…
Στο τέλος του 2010, η αποκατάσταση του ΦΟΙΝΙΚΑ ήταν ένα έργο, εγκεκριμένο από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) και με αποφασισμένη πλήρως την χρηματοδότησή του από το ΕΣΠΑ, κτιριολογικά, ηλεκτρομηχανολογικά και λειτουργικά! Η κατασκευή επρόκειτο να αρχίσει τον Γενάρη του 2011… Προέκυψαν όμως ανεξήγητα πλήθος «εμποδίων», τεχνικών, αρχαιολογικής υπηρεσίας, με επακόλουθο την απένταξη του και την απώλεια χρηματοδότησης…
Το 2017 “πανηγυρίσαμε” την επανένταξη σε νεότερο ΕΣΠΑ, που φυσικά επέβαλλε την επανάληψη όλων των διαδικασιών προκήρυξης, διαγωνισμού κ.λ.π.
Το καλοκαίρι του 2019 μία ομάδα πολιτών πήρε την πρωτοβουλία της διοργάνωσης ανοιχτής συγκέντρωσης στο κήπο του Φλαγγίνειου, όπου έγινε εκτενής ενημέρωση για τα δεδομένα του προβλήματος και προσπάθεια ενεργοποίησης των διαδικασιών επανέναρξης του έργου διάσωσης του ΦΟΙΝΙΚΑ. Στην συγκέντρωση παραβρέθηκε αντιπροσωπεία της τοπικής αυτοδιοίκησης με επικεφαλής την Δήμαρχο, βουλευτές και διάφοροι πολιτικοί από το σύνολο του φάσματος.
Έκτοτε έχουν περάσει δύο χρόνια και στον ΦΟΙΝΙΚΑ, το μόνο, που συμβαίνει είναι η καθημερινή πτώση όλο και περισσότερων κομματιών στέγης και τοίχων, αψευδής μαρτυρία οι φωτογραφίες που ακολουθούν…
Ο περιπατητής
[custom_gallery source=”media: 176059,176063,176062,176061,176060″ limit=”20″ link=”lightbox” target=”self” width=”90″ height=”90″ title=”hover”]
Όλες αυτές οι Φιλαρμονικές , οι Χορωδίες, οι Χορευτικοί Όμιλοι, τα λεγόμενα πνευματικά σωματεία της πολιτισμένης Κέρκυρας γιατί δεν σηκώνουν αγωνιστικό ανάστημα προκειμένου να απειλήσουν με πολιτιστική απεργία αν δεν επισπευσθούν οι εργασίες στον ερειπωμένο Φοίνικα; Σε ποιους χρωστάνε και είναι δεμένοι και παροπλισμένοι, επιτέλους ο κόσμος της Κέρκυρας πρέπει να μάθει…
Μέ γνώμονα τήν επισκεψιμότητα καί τήν χρήση τών ήδη υπαρχόντων καί (υπο)λειτουργούντων “πολιτιστικών κέντρων”στήν Κέρκυρά μας, αγαπητέ κ. Κώστα Κουρσάρη, θά επιθυμούσα νά μάς πληροφορήσετε γιά τό ποσοστό τής επισκεψιμότητος & χρήσεως έκ μέρους τών εντοπίων & Ελλήνων επισκεπτών μας :
Τού Αρχαιολογικού Μουσείου Κερκύρας, είς τό οποίον τουλάχιστον τό 85 % τών Κερκυραίων ουδέποτε έχει πατήσει καί τουλάχιστον τό 50 % έξ’ αυτών δέν γνωρίζει ούτε πού βρίσκεται ! Κάτι ανάλογο ισχύει καί γιά τό Μουσείο τής Αντιβουνιώτισσας, τού Μουσείου Καποδίστρια, τού Σολωμού, τού Σινοϊαπωνικού Μουσείου, τού Αρχαιολογικού Μουσείου τού Mon Repos, τού Μουσείου στό Αχίλλειον, καί τό Μουσείο στούς Συναράδες ! Νά μάς πείτε τό ποσοστό τών εντοπίων πού έχουν επισκευθεί τό Νέο Φρούριο, τό Παλαιό Φρούριο (εκτός από τήν καφετέρια !!), τήν αρχαία πόλη στήν Παλαιόπολη, τόν Ναό τής Γοργούς, καί τό τείχος στήν Νεραντζίχα ( γιά νά αναφερθώ στά πιό γνωστά καί περπατημένα), καί τέλος ….στά θέατρά μας !!! Εκτός από καμιά ευκαιριακή πρόζα ή συναυλία πότε πατάνε οί ντόπιοι στό Δημοτικό μας Θέατρο ? (εκτός βέβαια καί έχουν επίδειξη οί μαζορέτες (!!) ή τυχαίνει νά περάσει κανένας περιφερόμενος θίασος τής κακομοιριάς μέ πολύ “μπούτι” γιά κράχτη, όποτε γεμίζει μέ τούς απανταχού τής Κερκύρας…..λιγούρηδες !). Ενα σοβαρό θεατρικό έργο πόσο καιρό (χρόνια!) έχει νά εμφανισθεί στό Δημοτικό Θέατρο κ. Κουρσάρη ? Απ’ όπως φαίνεται (έκ τών πραγμάτων & γεγονότων) μόνον Θέατρο ΔΕΝ θά μπορούσε νά χαρακτηρισθεί !! Ισως (μέ επιφύλαξη)…….ώς αίθουσα πολλαπλών χρήσεων !! Καί μετά…..θέλανε καί κάποιοι Κερκυραίοι (καί όχι μόνον !!) καί…..Λυρικό Θέατρο πανάθεμά μας !! Μέ τί ακροατήριο βρέέέέέέέέέέέέέ ??? Κάποια αναλαμπή εμφανίστηκε κάποια στιγμή καί γιά λίγο καιρό μέ τό ΔΗΠΕΘΕ, καί πρό παντός χάρις στίς άοκνες προσπάθειες τής ιδιωτικής πρωτοβουλίας (χωρίς νά αναφέρουμε όνομα ή ονόματα), καί αυτό μέ τήν σειρά του……ψόφησε, χάρις στήν παντελή αδιαφορία τού Δήμου καί τού βαρύγδουπου Συμβουλίου (sic) Kερκυραϊκών Εκδηλώσεων (!!!). Χωρίς νά μιλήσω γιά τήν κατάσταση στήν οποία έχουν περιέλθει τά ανοικτά θέατρα στό Mon Repos καί στήν Παλαιοκαστρίτσα !! Καί άς έλθουμε καί στόν “Φοίνικα” : Είχα τήν ευκαιρία νά τό γνωρίσω ώς κλειστό θέατρο έν λειτουργία, ώς θερινό κινηματόγραφο στίς δόξες του καί ώς κήπο μέ βραδυνό πολυτελές εστιατόριο ! Αυτά ΚΑΠΟΤΕ !! Τώρα……(εάν λάβουμε ύπ’ όψιν μας τά ώς άνω) σέ τί άραγε θά χρησίμευε ή αναβίωσις τού “Φοίνικα” ώς κλειστού θεάτρου ? Καί πρό παντός μέ τί καί πόσο ακροατήριο….καί γιά πόσο καιρό !! Δέν έχω τήν παραμικρή αμφιβολία ότι ή αναστήλωσις, αναπαλαίωσις καί επαναλειτουργία τού “Φοινικα” θά ήταν μία επικερδέστατη πράξη (ή μήπως επιχείρησις ?) γιά κάθε λογής “μελετητές”*, “ελεγκτικές επιτροπές”*, “υπευθύνους εντάξεως τού έργου σέ κάποια προγράμματα”*, “εργολάβους”*, “υπεργολάβους”*, “εγκρίσεις”*, “παραλαβές εργολαβιών”*, καί ό συφερτός δέν έχει τέλος (Σ.Σ: Οπου * διάβαζε μίζα & προμήθεια : Οί αποδέκτες ? Ατελείωτοι !). Η Αναβίωσις είναι από μόνη της μία τεράστια καί επικερδέστατη μπίζνα γιά πολλούς ! Πάρα πολλούς ! Η ερώτησις (καί απάντησις) είναι : ΚΑΙ ΜΕΤΑ, ΤΙ ? Αάάάάάάάάά μετά…….έ νά : Μετά από λίγο καιρό θά γίνει ακριβώς ότι έγινε μέ τήν υπογεφύρια αίθουσα !!! (καί ξαναδιάβαζε τά τού Φοίνικος ώς άνω, πάλι άπ’ τήν αρχή !!).
Η ουσία (τό πρακτικόν μέρος) είναι ότι: Ο “Φοίνικας” τάφαγε τά ψωμιά του, ή αλλιώς τελείωσε ό χρόνος γιά τόν οποίο ανοικοδομήθηκε καί λειτούργησε, ή αλλιώς ότι ή τοποθεσία πρέπει νά αξιοποιηθεί μέ μία άλλη μορφή ή οποία νά εξυπηρετεί τίς πρακτικές ανάγκες τής πόλεως ! Ας μήν ξεχνάμε επίσης ότι ό “Φοίνικας” ανοικοδομήθηκε καταπατώντας μέρος τού τείχους τής Βενετσιάνικης πόλεως τό οποίο ακόμη περιμένει τήν ανάδειξή καί αξιοποίησή του όπως αξίζει σέ μία πόλη Unesco !
Ένα σχόλιο του αξιότιμου κ. Σπάθα, το οποίο από μόνο του αποκαλύπτει την απομόνωση του σχολιαστή στον “κόσμο” του… Σ’ ένα κόσμο προφανώς των θυρεών και τίτλων που απονεμήθηκαν τότε από κατακτητές στα εντόπια κοντιλίκια ως φύλακες των συμφερόντων τους… Σ’ αυτόν το κόσμο δεν υπάρχει πολύμορφη και ποικιλότροπη σημερινή πολιτιστική ζωή , μουσική, χορωδιακή, θεατρική, χορευτική, λογοτεχνική μέσα από τους δεκάδες ενεργούς Πολιτιστικούς Συλλόγους διασπαρμένους σ’ ολόκληρη τη νήσο των Φαιάκων!! Δεν γνωρίζει πως υπάρχει λαϊκή συμμετοχή, πράξη, δημιουργία και ενέργεια αυτοχρηματοδοτούμενη από τους ιδίους δημιουργούς και φίλους… Αυτό όντας απομονωμένος πιθανόν σ΄μιαν άλλη εποχή που το θέατρο και οι χοροεσπερίδες ήταν προσιτές μόνο στους εγγεγραμμένους εις την λίστα των παρηκμασμένων ευγενών, εξ αυτού και το περιττό για αυτόν η ανάγκη της αναστήλωσης του “ΦΟΊΝΙΚΑ”… Από τα γραφόμενά του εν λόγω οφείλουμε να διακρίνουμε το προσόν που ως χάρισμα της φύσεως διαθέτει να ανακαλύπτει το χρονικό τέλος της ζωής εμβληματικών κτιρίων όπως ο ιστορικός και απαραίτητος για την παρούσα πολιτιστική ζωή του τόπου μας Φοίνικας, γράφοντας ο εν λόγω, μεταξύ άλλων πως : “Ο “Φοίνικας” τάφαγε τά ψωμιά του, ή αλλιώς τελείωσε ό χρόνος για τον οποίο ανοικοδομήθηκε και λειτούργησε, ή αλλιώς ότι ή τοποθεσία πρέπει να αξιοποιηθεί με μία άλλη μορφή ή οποία να εξυπηρετεί τις πρακτικές ανάγκες τής πόλεως…” Καταλαβαίνουμε πως ο αξιότιμος κ. Σπάθας, επείγεται το οικόπεδο του “ΦΟΊΝΙΚΑ” να μεταβληθεί σε πάρκινγκ προκειμένου ερχόμενος από την ύπαιθρον εις στην πόλη να βρίσκει εύκολα θέση παρκαρίσματος! Αυτή είναι η “πρακτική” ανάγκη πολιτισμένων της λίστας των ευγενών και που πρέπει να ικανοποιηθεί πάραυτα, κατεδαφίζοντας ιστορικά κτίρια και εξαφανίζοντας μνήμες και ημέρες πολιτισμού και κυρίως επείγουσες σημερινές ανάγκες στέγασής πολιτιστικών εκδηλώσεων χιλιάδων Κερκυραίων-ες που ασχολούνται δίνοντας ψυχή και υστέρημα χρημάτων …
Ασφαλώς και ο κ. Σπάθας δεν πήγε ποτέ στο παλαιό Φρούριο – παρ’ ό,τι τις περισσότερες φορές η είσοδος ήταν άνευ αντιτίμου- για να διαπιστώσει πόσες φορές πραγματοποιήθηκαν εκεί καλλιτεχνικές εκδηλώσεις όχι για να δουν όπως γράφει:” πολύ “μπούτι” για κράχτη, όποτε γεμίζει με τούς απανταχού τής Κέρκυρας…..λιγούρηδες” αλλά εξαιρετικής ποιότητας μουσικές εκδηλώσεις κλασικού ρεπερτορίου με μετακλητούς σολίστες, όπως και άλλης μορφής εκδηλώσεις που προσέλκυσαν το ενδιαφέρον του κόσμου να επισκεφθούν πολλάκις το Φρούριο και όχι για να πάνε στο καφέ-μπαρ…Ομοίως και η εκκλησία του αγίου Γεωργίου φιλοξένησε κατ’ επανάληψη τέτοιας ποιότητας καλλιτεχνικές εκδηλώσεις με ελευθέρα την είσοδο… Ατυχώς η άγνοια βλάπτει την προσωπικότητα κυρίως όταν εκτίθεται στην δημοσιότητα!
Γκρεμίστε το Σαν Τζάκομο, ισοπεδώστε την πάνω πλατεία αφού ξηλώσετε πρώτα το πάρκο και το περιστύλιο, βεβαίως και την δημοτική βεσπασιανή, προκειμένου ο κυρ Σπάθας να βρίσκει ανέτως χώρο να παρκάρει κατά την άφιξη του εις πόλη, από την Καβουρόλιμνη ή Γαϊδαράνα!!!
Καί τά τρία σχόλια τών αξιοτίμων κ.κ. Δ. Παπαγεωργίου, Α. Σβίγκου & Κ. Τριβυζά ώς άνω, στερούνται αντικειμενικότητος, αναλίσκονται σέ κριτική, μέ υβριστική καί μειωτική τάση πρός τό άτομό μου καί προπαντός καί κυρίως δέν απαντούν στίς συγκεκριμένες λεπτομέρειες στίς οποίες αναφέρομαι. Πουθενά στό άρθρο μου δέν αναφέρω τήν λέξη στάθμευση ή πάρκινγκ – αυτό μάλλον φαίνεται νά ενδιαφέρει τά μέγιστα τούς πιό πάνω κ.κ & κ, – οί οποίοι φαίνεται νά έχουν φλέγον πρόβλημα μέ τό θέμα !! Δέν πιστεύω άλλωστε νά μήν γνωρίζουν ότι είς τάς Ευρώπας καί ή μικρότερη πόλη ή χωριό προσπαθεί νά αναδείξει καί τό παραμικρό πολιτιστικό του κατάλοιπο μέ αναστηλώσεις καί αναπαλαιώσεις – ομιλώ γιά τίς μεσαιωνικές οχυρώσεις τών πόλεων ! Εδώ γίνεται ακριβώς τό αντίθετο !! Εχουμε τά φρούρια, έχουμε τά τείχη καί αντί νά τά αναστηλώσουμε καί νά τά αναδείξουμε, κάνουμε ότι είναι ανθρωπίνως δυνατόν γιά νά τά καλύψουμε, νά τά μειώσουμε καί νά απαλλαγούμε από αυτά γιατί είναι “ενοχλητικά” !! Οπως π.χ. τό μέρος τού τείχους πού εμπόδιζε τήν πρόσβαση τών τροχοφόρων πρός τήν τάφρο, πίσω από τήν λαϊκή αγορά. Η ή αγγλική σκοπιά επάνω από τήν λαϊκή αγορά πάλι, ή οποία εδώ καί κάποια χρόνια πού από τήν εγκατάλειψη είχε φτάσει σέ επικίνδυνη κατάσταση, ό “Δήμος” αντί νά τήν αναστηλώσει, προτίμησε νά τήν κατεδαφίσει τελείως !! Τά παραδείγματα κακοδιαχειρήσεως καί μειώσεως τής πολιτιστικής κληρονομιάς δέν έχουν τελειωμό στήν Κέρκυρα τόσο από τόν Δήμο όσο καί από τίς υπεύθυνες αρχές.
Καί δύο λέξεις γιά τό “πάρκινγκ” τό οποίο – ώς φαίνεται – καίει τούς πιό πάνω σχολιάσαντες : Κατά κοινήν ομολογίαν δέν πρόκειται νά λυθεί σύντομα τό θέμα, τουλάχιστον μέ τήν παρούσα Δημοτική Αρχή, διότι μέ Unesco ή χωρίς Unesco ΘΑ ΞΕΒΟΛΕΥΤΕΙ σταθμευτικώς ή πλειοψηφία τών ψηφοφόρων (επαγγελματιών & μή) πού υποστηρίζουν τήν παρούσα Δημοτική Αρχή !! Καί προπαντός θά ξεβολευτούν οί μή μόνιμοι κάτοικοι τών επί μέρους συνοικιών, έξ’ού καί ή “πρεμούρα” γιά τό “πάρκινγκ” τών ώς άνω !
Προς απάντηση στις υπεκφυγές σας κ. Σπάθα παραθέτω το επίμαχο τμήμα του κειμένου σας:”Ο “Φοίνικας” τάφαγε τά ψωμιά του, ή αλλιώς τελείωσε ό χρόνος για τον οποίο ανοικοδομήθηκε και λειτούργησε, ή αλλιώς ότι ή τοποθεσία πρέπει να αξιοποιηθεί με μία άλλη μορφή ή οποία να εξυπηρετεί τις πρακτικές ανάγκες τής πόλεως !” Αυτό είναι το σκεπτικό σας να ισοπεδωθεί ο ΦΟΙΝΙΚΑΣ για να εξυπηρετήσει πρακτικές ανάγκες της πόλεως και ποιες είναι οι πρακτικές ανάγκες μιας πόλης αξιότιμε κύριε “πολεοδόμε” που θα εξυπηρετηθούν από μια ΑΛΆΝΑ; Τι κάνει λοιπόν νιάου, νιάου στα κεραμίδια κύριε Σπάθα μου το πάρκινγκ ασφαλώς που ματαίως το ψάχνεις ερχόμενος από την Καβρόλιμνη ή Γαϊδαράνα και αλλά δεν το βρίσκεις κυρίως χωρίς αντίτιμο! Αυτοί που επιθυμούν την αναστύλωση του ΦΟΊΝΙΚΑ παρκάρουν σε πάρκινγκ που όταν δεν βρίσκουν ελεύθερο νόμιμο χώρο,πληρώνουν και το σχετικό αντίτιμο εισόδου σε οργανωμένο! Σας διαβεβαιώνω πως όποιος πληρώνει βρίσκει και παρκάρει και ψωνίζει και κολοκυθάκια από την Λαϊκή χωρίς να κάνει παζάρι, με εννοείς ασφαλώς…Μικρό χωριό η Κέρκυρα!!!
Επειδή τούτη ή υπόθεση τών υβριστικών σχολίων είς βάρος μου έχει αρχίσει καί τραβάει είς μάκρος θά επιθυμούσα (γιά τελευταία φορά) νά διευκρινίσω απλά ότι ή οικογένειά μου ήδη από τό 1609 καί έως σήμερα είμαστε μόνιμοι κάτοικοι τής Πόλεως Κερκύρας (κάτι τό οποίο πιθανόν δέν μπορείτε νά υποστηρίξετε εσείς !), ασχέτως εάν διαθέτουμε γή, περίπου στήν περιοχή τήν οποία αναφέρετε (σκωπτικώς), καλό καί δημοκρατικό λοιπόν θά ήταν η υπόθεσις τού “Φοίνικα” νά τεθεί υπό δημοσία διαβούλευση τών μονίμων κατοίκων τής Πόλεως (Προσοχή : Τών μονίμων κατοίκων τής Πόλεως είπα, όχι τού Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας !), είς τό οποίο αφού προταθούν διαφορετικές λύσεις ή προτάσεις, νά εκφραστούν οί μόνιμοι κάτοικοι μέ ένα δημοψήφισμα γιά τό τί μέλλει γενέσθαι ! Σ’ αυτήν τήν περίπτωση δέν έχω τήν παραμικρή αμφιβολία ποίο θά είναι τό προϊόν τής κάλπης, σύμφωνα πάντα μέ τήν έννοια τής Δημοκρατίας, ή οποία είναι : ” Η κυριαρχία τής πλειοψηφίας τών ανοήτων & τυχοδιωκτών , επί τής μειοψηφίας τών ολίγων εντίμων & σωφρόνων”.
Μην επιμένετε κ. Σπάθα έγινε απολύτως σαφές το ότι είστε υπέρ της πεφωτισμένης ολιγαρχίας, αυτό εκτός άλλων το μαρτυράει και η χρησιμοποίηση της καθαρεύουσας με τον τονισμό ακόμα και των άρθρων και των πνευμάτων ως και περισπωμένης, κάτι που συναντάμε σε κείμενα μητροπολιτών και ηγουμένων αγίου όρους… Ως εκ των παραπάνω δεχτείτε τα ειλικρινά σεβάσματα μας αναγνωρίζοντας το δικαίωμα πάντων σε διαφορετικές απόψεις ακόμα και αν αυτές, συμβάλλουν εις την κατεδάφιση ιστορικών εμβληματικών αλλά και χρησιμότατων μετά την αναστήλωσή τους κτισμάτων και πάλι σας εύχομαι καλό και γεμάτο υγεία χειμώνα σ’ εσάς προσωπικώς αλλά και στα αγαπημένα σας πρόσωπα, ζητώντας παράλληλα συγνώμη εάν εν τη ρύμη της…γραφής εξετράπην του πρέποντος λόγου.-