Υποκύπτω στον πειρασμό να προσεγγίσω ένα ζήτημα, που καταρχάς ήθελα, ν’ αποφύγω. Όμως άνθρωπος είμαι κι εγώ. Αμαρτάνω.
Αφορά το θέμα της περιφοράς του Επιταφίου και της Λιτάνευσης του ιερού σκηνώματος του Αγίου Σπυρίδωνος το πρωί του Μ. Σαββάτου 2020 κάτω από έκτακτες συνθήκες περιοριστικών μέτρων, εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού.
Θεωρώ πως ο υπερβολικός θόρυβος που έχει προκληθεί στο νησί μας, είναι αδικαιολόγητος.
Δεύτερες σκέψεις όμως, μου υπενθύμισαν τις επτανησιακές μας ιδιαιτερότητες. Μεγάλος ντόρος.
Τοπικοί ύπατοι, πραίτορες, συγκλητικοί και κάθε είδους σοφιστές -για να θυμηθούμε και τον Κ. Καβάφη- επιδίδονται σε αντιθετικές δημηγορίες, εμβριθείς αναστοχασμούς, αναλύσεις και σχόλια. Άλλοι αιτούνται κατά παρέκκλιση προνομιακές ρυθμίσεις λόγω υποκείμενου μεγαλείου. Κάποιοι ψήφοι άλλωστε έχουν ιδιαίτερη λαμπρότητα.
Έχουμε διερωτηθεί πόσες φορές άραγε από το 1574, που καθιερώθηκε η συγκεκριμένη λιτάνευση, δεν τελέστηκε λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών; Τέθηκε τότε ζήτημα για τη μη πραγματοποίησή της;
Οι αληθώς πιστοί και θρησκευόμενοι έχουν αναρωτηθεί για ποιο λόγο η Θεία Πρόνοια επιλέγει κατά καιρούς δοκιμασίες σαν αυτή του κορωνοϊού;
Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος άλλωστε προέτρεψε με Ανακοίνωσή της όλους τους πιστούς ‘’να κατανοήσουν ότι τη φετινή Μεγάλη Εβδομάδα και την Ανάσταση, κατ’ άκραν εκκλησιαστική οικονομία και επειδή οφείλουμε όλοι να συνειδητοποιήσουμε την κρισιμότητα των καιρών, οφείλουμε να παραμείνουμε στο σπίτι, προσηλωμένοι στην κατ᾿ οίκον προσευχή’’.
Ας επανέλθουμε όμως επί του πρακτέου.
Θεωρώ πως η λιτάνευση του Επιταφίου και του ιερού σκηνώματος του Αγίου Σπυρίδωνος το Μ. Σάββατο μπορεί να γίνει σύννομα, εντός του Ναού με την παρουσία του απαραίτητου αριθμού των ιερωμένων τόσο για τη μεταφορά του Επιταφίου όσο και του Αγίου Σπυρίδωνος. Ταυτόχρονα μπορεί να παρευρίσκεται το αναγκαίο βοηθητικό προσωπικό ( ιεροψάλτες, νεοκώρος) τηρώντας την απόσταση των δύο μέτρων καθώς και το αναγκαίο τεχνικό προσωπικό για την τηλεοπτική και ραδιοφωνική μετάδοση της τελετουργίας. Οι θύρες εισόδου και εξόδου του ναού θα πρέπει να φυλάσσονται ( δεν γνωρίζω αν αυτό συνέβη την Κυριακή των Βαΐων), ώστε να εξασφαλιστεί ότι κανείς άλλος δεν θα εισέλθει στο χώρο του ναού. Ταυτόχρονα με on-line μετάδοση, οι μουσικοί από τις μπάντες μπορούν να παίζουν από το σπίτι τους, τον Άμλετ και άλλες μάρτσιες.
Η με αριθμό Δ1α/ΓΠ.οικ.23093 /6-04-2020 Απόφαση των Υπουργών Υγείας και Παιδείας – Θρησκευμάτων που θέσπισε τους περιορισμούς στις θρησκευτικές τελετές λόγω του κορωνοϊού, αναφέρει για 4 ή 6 συνολικά άτομα που επιτρέπεται να παρευρίσκονται. Επισημαίνει όμως για την παρουσία του αναγκαίου προσωπικού. Είναι επομένως επιτρεπτό, κατά τη γνώμη μου, σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως η προκείμενη, οι παρόντες να είναι ολίγον περισσότεροι (10-11 συνολικά), αφού χρειάζονται 8 ιερείς για την λιτάνευση του Επιταφίου και του Αγίου Σπυρίδωνα.
Η άποψη αυτή επιβεβαιώθηκε και από τον αρμόδιο υφυπουργό πολιτικής προστασίας Ν. Χαρδιαλιά, που όταν ρωτήθηκε για το συγκεκριμένο ζήτημα απάντησε επί λέξει: ‘’Οι ναοί θα είναι ανοιχτοί αποκλειστικά για τους ιερείς και το απαραίτητο προσωπικό’’ , χωρίς να αναφερθεί συγκεκριμένο αριθμό. Κι αυτό είναι το νομικά και λογικά ορθό. Η εφαρμογή της παραπάνω Υπουργικής Απόφασης στην πράξη έδειξε, πως το κρίσιμο δεν είναι το 4 ή το 8 άτομα αλλά ο ελάχιστα απαραίτητος αριθμός για την τέλεση της θρησκευτικής τελετής. Αυτονόητο είναι ότι η εξειδίκευση του αριθμού μπορεί να είναι αναγκαστικά διαφορετική σε κάθε περίπτωση, χωρίς ασφαλώς παρεκκλίσεις ή υπερβολές που τυχόν καταστρατηγούν τις προβλεπόμενες ρυθμίσεις.
Επομένως, πιστεύω, πως η λιτανεία του Μ Σαββάτου μπορεί να πραγματοποιηθεί στον ιερό ναό του Αγίου Σπυρίδωνος, ήρεμα κι ευλαβικά, σύμφωνα με τα παραπάνω, χωρίς ντόρο, μεγαλοστομίες, ειδικές άδειες ή ρυθμίσεις, παράπονα, αντιθέσεις και ποταπές σκοπιμότητες.
Διαφορετικά ‘’Ουαί η(υ)*μίν Φαρισαίοι και Υποκριτές’’….
Στη συγκεκριμένη φράση ( Κατά Ματθαίον 23) η λέξη υμίν γράφεται με υ. Τη γράφω όμως με η, γιατί συμπεριλαμβάνω και τον εαυτό μου.
ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ !