Η ιστορία του επιβλητικού ανακτόρου από την απόφαση της Αυτοκράτειρας Σίσσυ να το κτίσει έως και τις μέρες μας.
Μπορεί η πιο πρόσφατη είδηση που αφορά το Αχίλλειο να μην είναι και η… καλύτερη, αφού, στα μέσα Ιουνίου έπεσε κομμάτι από το ταβάνι του, δείχνοντας ότι χρειάζονται επιδιορθώσεις, ωστόσο, το δεύτερο σε επισκεψιμότητα μουσείο της χώρας έχει ανά τα χρόνια γράψει τη δική του μοναδική ιστορία.
Αναμφίβολα μια από τις πρώτες επισκέψεις που θα έκανε ο καθένας, ερχόμενος στο νησί των Φαιάκων, θα ήταν να επισκεφθεί το Αχιλλειο, το καταφύγιο της θλιμμένης αυτοκράτειρας Σίσσυ.
Ένα ανάκτορο βγαλμένο από τα ωραιότερα παραμύθια όπου ο μύθος, η αυτοκρατορική χλιδή και η φυσική ομορφιά του τοπίου, συνθέτουν εικόνες που οδηγούν τον επισκέπτη πολλά χρόνια πίσω, σ΄άλλες εποχές, ψάχνοντας και ο ίδιος το δικό του παραμύθι, μέχρι που να βγει στην έξοδο, κουβαλόντας ίσως μια μικρή δόση θλίψης, αλλά και θαυμασμού, για τα όσα έκανε, έζησε η αυτοκράτειρα Ελισάβετ σ΄αυτό το παλάτι και για τα όσα μπόρεσε και ο ίδιος να δει.
Σε μια απόσταση, λοιπόν, περίπου 10 χιλιομέτρων από την πόλη της Κέρκυρας και προς τα νότια, βρίσκεται το ορεινό χωριό Γαστούρι,κι εκεί δεσπόζει το επιβλητικό ανάκτορο του Αχιλλείου, που έχτισε η Αυτοκράτειρα της Αυστρίας Ελισάβετ (Σίσσυ).
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΙΟΥ
Το 1861 η Αυτοκράτειρα της Αυστρίας Ελισάβετ, επισκέθηκε για πρώτη φορά την Κέρκυρα και φιλοξενήθηκε από τον Άγγλο Ύπατο Αρμοστή Hery Stocks στο Μον Ρεπό. Έμεινε για μεγάλο χρονικό διάστημα στο νησί και το αγάπησε ιδιαίτερα. Παράλληλα, η Σίσσυ λάτρευε την Ελληνική μυθολογία και τον Ελληνικό πολιτισμό.
Όταν πέθανε ο μικρός της γιος Ροδόλφος, η Ελισάβετ έφυγε απο την Αυστρία και επέστρεψε στην Κέρκυτα το 1889. Στην προσπάθειά της να ξεπεράσει τη θλίψη της, μετά και τις αλλεπάληλες τραγικές απώλειες της οικογένειας της, αγόρασε το σπίτι όπου έζησε ο φιλόσοφος Πέτρος Βράιλας, στην κορυφή του λόφου Γαστουρίου. Αργότερα, το σπίτι γκρεμίστηκε και στη θέση του κτίστηκε ένα νέο κτίριο, με εντολή της πριγκίπισσας Ελισάβετ.
Το κτίριο σχεδιάστηκε από τους Ιταλούς αρχιτέκτονες, Ραφαέλο Καρίτο και Αντόνιο Λάνντι με επόπτη τον πρόξενο της Αυστρίας στην Κέρκυρα Alexander Warssderg στην αρχή, και μετά το θάνατο του, το βαρώνο Von Bucowitz.
Η συνολική δαπάνη του κτιρίου ανήλθε στο ποσό των 18 εκατομμυρίων φράγκων. Οι εργασίες ανέγερσης άρχισαν το 1889 και τελείωσαν το 1891. Το νέο ανάκτορο έχει διάφορες επιρροές από το Ελληνικό, Ρωμαϊκό, Ιωνικό στυλ αλλά έχει και στοιχεία της αρχιτεκτονικής της Πομπηίας. Η Σίσσυ ήθελε να δημιουργήσει γύρω της μια όαση με ήρωες βγαλμένους μέσα απο την Οδύσσεια και την Ιλιάδα. Οι τοιχογραφίες, οι πίνακες και γενικότερα όλος ο διάκοσμος έχουν την σφραγίδα της Ελληνικής Μυθολογίας και της ιστορίας της Αρχαίας Ελλάδας.
Το νέο κτίριο η Σίσσυ το ονόμασε “Αχίλλειο” προς τιμή του ήρωα Αχιλλέα, τον οποίο θαύμαζε ιδιαίτερα. Μέσα στο Αχίλλειο υπέροχες τοιχογραφίες και πίνακες κοσμούν τους χώρους υποδοχής.
Στην οροφή της κύριας αίθουσας υποδοχής υπάρχει ο πίνακας – νωπογραφία που απεικονίζει τις τέσσερις εποχές του χρόνου, (έργο του Ιταλού ζωγράφου Gacopi) και στην κορυφή της κεντρικής σκάλας προς τον πρώτο όροφο μια τεράστια ελαιογραφία απεικοωίζει τον Αχιλλέα να σέρνει το πτώμα του Έκτορα με το άρμα του (έργο του Αυστριακού ζωγράφου Franz Matsch το 1892).
Στο χώρο της εισόδου υπάρχουν πολλά αγάλματα και στο περιστύλιο προτομές φιλοσόφων και θεών, ενώ στα δεξιά υπάρχει ένα πορτρέτο της αυτοκράτειρας και στα αριστερά ένα μαρμάρινο τζάκι.
Στον εξώστη του πρώτου ορόφου όπου ήταν τα διαμερίσματα της βασίλισσας υπάρχει Ιωνικό περιστύλιο που στολίζεται απο κεφαλές φιλοσόφων και αγάλματα των εννέα Μουσών και δύο Κενταύρων, ενώ στον εξώστη του δευτέρου ορόφου υπάρχουν τα χάλκινα αγάλματα τεσσάρων Μουσών με φλόγες.
Στο δωμάτιο της Ελισάβετ υπάρχουν πολλά προσωπικά της αντικείμενα και ένας μεγάλος πίνακας που απεικονίζει τον Οδυσσέα και την Ναυσικά στο νησί των Φαιάκων. Ο κήπος γύρω απο το ανάκτορο είναι καλοδιατηρημένος και καλοσχεδιασμένος, με πολλά φοινικόδεντρα και διάφορα σπάνια αιωνόβια δέντρα, ενώ σε επιλεγμένα σημεία του αγάλματα αρχαϊκού τύπου συμπληρώνουν μια μοναδική εικόνα.
Το πιο γνωστό άγαλμα είναι ο Θνήσκων Αχιλλέας, ένα απο τα καλύτερα έργα της σύγχρονης γλυπτικής τέχνης, που απεικονίζει τον Αχιλλέα τραυματισμένο, να προσπαθεί να βγάλει το βέλος απο τη φτέρνα του (έργο του Γερμανού γλύπτη Ernst Gustav Herter 1884).
Εκτός απο τον θνήσκοντα Αχιλλέα εντύπωσει προκαλεί και το ορειχάλκινο άγαλμα, που βρίσκεται επίσης στον κήπο, και φέρει τον τίτλο ο “Νικών Αχιλλεύς” με ύψος 11,5 μέτρα
Επίσης ξεχωρίζουν τα αγάλματα του Ερμή και του Απόλλωνα, του Σάτυρου με τον Διόνυσο στους ώμους, αλλά και ένα άγαλμα του Λόρδου Βύρωνα.
Στο εσωτερικό του Αχιλλείου υπάρχει και ένα παρεκκλήσι που έφτιαξε η Σίσσυ για να προσεύχεται και το οποίο είναι διακοσμημένο με έργα εκκλησιαστικής τέχνης.
ΤΟ ΑΧΙΛΛΕΙΟ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΥΤΟΚΡΑΤΕΙΡΑ ΣΙΣΣΥ
Μετά τη δολοφονία της αυτοκράτειρας Σίσσυ, το Αχίλλειο πέρασε στα χέρια της κόρης της Μαρία Βαλέρια, η οποία όμως ποτέ δεν το κατοίκησε. Παρέμεινε κλειστό για εννέα χρόνια, όμως όλο αυτο το διάστημα με εντολή του Φραγκίσκου Ιωσήφ, είχε διατηρηθεί σε άριστη κατάσταση εις μνήμη της Σίσσυς, που τόσο αγαπούσε.
Αργότερα το 1907 το Αχίλλειο αγόρασε ο Γουλιέλμος Β΄ Κάιζερ, απο την κόρη της Ελισάβετ Γκιζέλα έναντι 1.200.000 μάρκων. Μέχρι το 1914 ο Κάιζερ ερχόταν συχνά στην Κέρκυρα.
Μετά τον Α’ Παγκόσμιο πόλεμο και την ήττα της Γερμανίας, ο αυτοκράτορας έχασε μαζί με τον θρόνο του και το Αχίλλειο.
Κατά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο χρησιμοποιήθηκε ως στρατιωτικό νοσοκομείο απο την Ελληνική στρατιωτική διοίκηση αλλά και απο τους Ιταλούς.
Το 1962 η Ελλάδα το μίσθωσε σε γερμανική εταιρία η οποία το ανακαίνισε, μετά τις φθορές που είχε υποστεί, έφερε πολλά απο τα κειμήλια της Σίσσυ και δημιούργησε καζίνο στο χώρο του.
Το 1994 το Αχίλλειο πέρασε στην δικαιοδοσία του Ελληνικού Δημοσίου και λειτουργεί ως μουσειακός χώρος μέχρι σήμερα.
Η ΠΗΓΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΕΙΡΑΣ ΕΛΙΣΑΒΕΤ
Στο Γαστούρι βρίσκεται η… πηγή της αυτοκράτειρας Ελισάβετ. Η πηγή αυτή αρχικά ονομαζόταν “πηγή πλάτανου”. Οι κάτοικοι του χωριού θέλοντας να δείξουν την αγάπη τους και το σεβασμό τους προς την αυτοκράτειρα της Αυστρίας για την αγάπη της, προς τον τόπο τους, την ονόμασαν, προς τιμήν της “Πηγή της Αυτοκράτειρας Ελισάβετ”.
Εντοίχισαν πάνω στο θόλο την πλάκα απο Πεντελικό μάρμαρο με την νέα ονομασία. Η Ελισάβετ με χαρά δέχτηκε την προσφορά των κατοίκων και σε ανταπόδοση χάρισε στη Μητρόπολη του χωριού, ένα πολυτελέστατο χρυσοΰφαντο λάβαρο Βυζαντινού ρυθμού, το οποίο απο τη μία πλευρά είχε την εικόνα της Θεοτόκου και απο κάτω το Αυστριακό στέμμα με το αρχικό του ονόματος της και απο την άλλη την εικόνα του Αγ. Γεωργίου.
Ο Δήμος των Μεσοχωριτών είχε ανακηρύξει την Ελισάβετ επίτημη δημότισσα.
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο Corfu Magazine που κυκλοφορεί.
Προς ορθοτερη πληροφορηση των αναγνωστων σας,η Ελλισαβετ δεν αγορασε το οικοπεδο που προυπηρχε η Βιλλα Βραιλα , αλλα τις το χαρισε η συζυγος του Πετρου Βραιλα,Αμαλια και αργοτερα η Αυτοκρατειρα για να την ευχαριστησει για την δωρεα τις εστειλλε απο την Βιεννη, το μεγαλο περιδερεο με διαμαντια, το οποιο αργοτερα εμοιραστηκε στους απογονους της οικγενειας Βραιλα.