Με αφορμή την φετινή 153η επέτειο του εορτασμού της Ένωσης των Επτανήσων με την Ελλάδα, (21/5/2017), ο συνθέτης Περικλής Παπαδόπουλος παρουσιάζει στο Δημοτικό θέατρο Κέρκυρας την Πέμπτη 18 Μαΐου 2017, το νέο έργο του με τίτλο «Μητέρα Ελλάδα» για χορωδίες, τραγουδιστές και ορχήστρα.
Πρόκειται για μελοποίηση επιλεγμένων σπουδαίων Επτανησίων ποιητών αλλά και στίχων του συνθέτη με θέμα την ανάδειξη των αγώνων για ελευθερία αλλά και την προβολή όλων των γεωφυσικών, κοινωνικών και πολιτισμικών στοιχείων που συνθέτουν τον μοναδικό Επτανησιακό πολιτισμό.
Το έργο αποδίδεται από τη σύμπραξη διεθνώς διακεκριμένων συνεργατών όπως: των δύο Δημοτικών Χορωδιών «San Giacomo» και «Δημόδοκος» καθώς και της παιδικής χορωδίας «Γαλιλαίας» Κέρκυρας.
Ερμηνεύεται επίσης από σπουδαίους solist τραγουδιστές και εξαιρετική ορχήστρα που συγκροτήθηκε ειδικά από Κερκυραίους αρχιμουσικούς και δεξιοτέχνες solist, ενώ υποστηρίζεται επιστημονικά από καθηγητές Ιστορίας και Ιστορίας της Ελληνικής Μουσικής του Ιονίου Πανεπιστημίου καθώς και από επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης.
Το έργο έχει προετοιμαστεί να παρουσιαστεί σε όλα τα Ιόνια νησιά με πολύ αξιόλογους τοπικούς φορείς και συντελεστές σε ημερομηνίες που θα ανακοινωθούν και ήδη από τις δοκιμές του, δέχεται προσκλήσεις για νέες παρουσιάσεις και εκτός Ιονίων.
Η διοργάνωση της πρώτης εκτέλεσης στην Κέρκυρα γίνεται από τον Δημοτικό Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Περιβάλλοντος Κέρκυρας (ΔΟΠΑΠ).
Το έργο θα μεταδοθεί ζωντανά μέσω live Streaming από τη διεύθυνση http://webradio.ert.gr/kerkyra σε ειδική σελίδα που δημιουργείται και θα ανακοινωθεί.
«Είναι η «παράδοση» στατική ή δυναμική έννοια; Με άλλα λόγια η όποια «παράδοση» εξελίσσεται ή μένει στην ιδεατή ασφάλεια της ακινησίας και της αυστηρότητας. Και μια τέτοια ακινησία εξυπηρετεί τις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας ή απλώς καταντάει μια ανούσια περιοδική επανάληψη βολικών βεβαιοτήτων. Παρόμοια ζητήματα τίθενται και σε σχέση με τους ετήσιους εορτασμούς των όποιων επετείων, η ουσιαστική προσέγγιση του νοήματος των οποίων δύσκολα διαπερνά πλέον τα πέπλα της σύγχρονης πραγματικότητας.
Τα παραπάνω ζητήματα θέλησε να διερευνήσει ο Περικλής Παπαδόπουλος με την φωνητική καντάτα του Μητέρα Ελλάδα, η οποία αντλεί την έμπνευσή της από το κορυφαίο γεγονός της Ένωσης των Επτανήσων με το Βασίλειο της Ελλάδος το καλοκαίρι του 1864. Ο συνθέτης κατάφερε στο έργο αυτό να εντοπίσει τη «χρυσή τομή» μεταξύ δυναμικότητας και διαχρονικότητας της λαϊκής μουσικής των Επτανήσων παραδίδοντας στους ακροατές ένα έργο που συνδυάζει την εμπειρία δύο και πλέον αιώνων έντεχνης μουσικής δημιουργίας των Επτανήσων με τα αιτήματα και το βλέμμα της σύγχρονής μας εποχής.(…)
(Απόσπασμα μουσικολογικής αναφοράς για το έργο του Κώστα Καρδάμη, καθηγητή Ιστορίας Νεοελληνικής Μουσικής τμήματος Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου)
«Στο καταληκτήριο άσμα του έργου «Χαιρετισμός της Ένωσης», ο συνθέτης εξυμνεί την πολιτισμική ιδιοπροσωπία και ταυτότητα του Ιονίου χώρου. Το τελευταίο αυτό άσμα, δημιούργημα καθ’ ολοκληρίαν του χαρισματικού και πατριδολάτρη συνθέτη, ποιητή, μαέστρου, μα πάνω απ’ όλα Καλλιτέχνη Περικλή Παπαδόπουλου, αποτελεί έναν από τους αντιπροσωπευτικότερους ύμνους που έχουν γραφεί για τα Ιόνια Νησιά. Υπάρχουν κι άλλες συνθέσεις, που αφορούν σε κάθε νησί του Ιονίου ξεχωριστά. Σπάνια, όμως, υπάρχουν έργα που να εξυμνούν και να προβάλλουν συνολικά τον γεωφυσικό και γεωπολιτισμικό χώρο του Ιονίου. Αποτελεί κυριολεκτικά «κύκνειο άσμα» του συνολικού έργου του Περικλή Παπαδόπουλου, δηλ. της Φωνητικής Καντάτας για την ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα και την εμβληματική ονομασία «Μητέρα Ελλάδα».
«Χαιρετισμός της Ένωσης» με την Ελλάδα, χαιρετισμός των Ιονίων Νήσων και μ’ όλο τον κόσμο. Το κυριότερο, όμως, συνάντηση και αναβάπτιση των νησιών μας στην κοινή τους ιστορική πορεία, στον κοινό επτανησιακό πολιτισμό, στο κοινό και ελπιδοφόρο μέλλον. Ιόνια και Αιώνια Ενότητα στο φωτεινό μέλλον, που εξασφαλίζεται αφού πηγή του πολιτισμικού φωτός είναι ο Ιόνιος – Επτανησιακός Πολιτισμός του Εθνικού και του Ολυμπιακού ΄Υμνου:
«Γεια σας Ιόνια νησιά, στολίδια της Ελλάδας…
Γεια σας, σε σας που δώσατε τα Φώτα στην Ελλάδα».
(Απόσπασμα ιστορικής αναφοράς για το έργο του Δημήτρη Μεταλληνού, Διδάκτορα Ιστορίας Ιονίου Πανεπιστημίου)