Μια διαπραγμάτευση που σηματοδοτεί όχι μόνο την ολοκλήρωση μιας επίπονης προσπάθειας τεσσεράμισι χρόνων, αλλά επίσης την επανατοποθέτηση της σχέσης της χώρας με τους Ευρωπαίους εταίρους μας.
Όποια και εάν είναι η έκβαση αυτής της κρίσιμης φάσης, το μήνυμα που εκπέμπεται από κάθε πλευρά είναι ότι η Ελλάδα πρέπει να παραμείνει ευθυγραμμισμένη στο δρόμο των μεταρρυθμίσεων.
Με επίγνωση του γεγονότος ότι το κράτος δεν μπορεί πλέον να τροφοδοτεί μια ανάπτυξη που αποδείχθηκε εύθραυστη. Αντιθέτως, οφείλει να παρέχει εκείνο το διοικητικό, θεσμικό και κανονιστικό περιβάλλον που θα απελευθερώσει την υγιή επιχειρηματική πρωτοβουλία, θα προσελκύσει κεφάλαια, θα ενθαρρύνει την καινοτομία και τη δεξιοτεχνία.
Εμείς στο Υπουργείο Πολιτισμού δουλεύουμε από την πρώτη στιγμή σε αυτή την κατεύθυνση.
Σε πείσμα εκείνων των διεκδικητών της εξουσίας, που υπερασπίζονται τη διαιώνιση ενός μοντέλου πολιτιστικής διαχείρισης, κρατικοδίαιτου, εσωστρεφούς και συντηρητικού – και στον Πολιτισμό.
Θέλουμε την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και την ανάδειξη της σύγχρονης δημιουργίας.
Δεν αποποιούμαστε την υποχρέωση του Κράτους να αναλαμβάνει, στο μέτρο που μπορεί, την ενίσχυση πολιτιστικών οργανισμών, θεσμών και δράσεων με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον.
Θέλουμε, ωστόσο να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις εκείνες ώστε οι δυναμικοί τομείς της πολιτιστικής και δημιουργικής βιομηχανίας να μπορέσουν να απεγκλωβιστούν από τους περιορισμούς της κρατικής χρηματοδότησης, ενθαρρύνοντας την ιδιωτική επενδυτική πρωτοβουλία.
Θέλω να σταθώ σε ένα αρκετά χαρακτηριστικό παράδειγμα, στην αύξηση των οπτικοακουστικών παραγωγών στη χώρα μας, και ιδιαίτερα την προσέλκυση ξένων κινηματογραφικών παραγωγών για την οποία έχουμε εργαστεί συστηματικά το τελευταίο διάστημα.
Μέχρι σήμερα, ωστόσο, η χώρα μας, έχει επιδείξει πενιχρά αποτελέσματα στο πεδίο αυτό.
Τι φταίει;
• είναι η απουσία ουσιαστικών και λειτουργικών, επενδυτικών και φορολογικών κινήτρων,
• είναι οι περίπλοκες διοικητικές διαδικασίες που δημιουργούν γραφειοκρατικά αντικίνητρα,
• είναι, ακόμη, το γεγονός ότι δεν έχουμε προβάλει στο μέτρο που μπορούμε τα πλεονεκτήματα της χώρας μας ως «κινηματογραφικού προορισμού».
Γι’ αυτό και στο Υπουργείο Πολιτισμού προχωρούμε σε συγκεκριμένες θεσμικές και οργανωτικές αλλαγές ώστε να έχουμε περισσότερες και μεγαλύτερες κινηματογραφικές – και γενικά οπτικοακουστικές – παραγωγές στη χώρα μας.
• Απλοποιούμε και επιταχύνουμε τις διαδικασίες αδειοδότησης για την κινηματογράφηση σε πολιτιστικούς και ιστορικούς χώρους. Θα εκδίδονται σε δέκα εργάσιμες ημέρες, από τις κατά τόπους αρμόδιες Εφορείες.
• Απαλλάσσουμε από τα τέλη κινηματογράφησης εκείνες τις παραγωγές που πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
• Οργανώνουμε ειδική υπηρεσιακή μονάδα – στη λογική της υπηρεσίας μιας στάσης – ως κεντρικό σημείο ενημέρωσης και εξυπηρέτησης όλων όσοι ενδιαφέρονται να κάνουν παραγωγές στη χώρα μας.
• Έχουμε προτείνει να ενταχθούν στον Αναπτυξιακό Νόμο οι μεγάλες επενδύσεις σε οπτικοακουστικές υποδομές, προκειμένου να δοθούν κίνητρα για την κατασκευή κινηματογραφικών studio.
• Έχουμε καταθέσει πρόταση φορολογικού κινήτρου για την χρηματοδότηση οπτικοακουστικών παραγωγών στη χώρα μας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Με παρεμβάσεις όπως αυτές που μόλις ανέφερα, κάνουμε πράξη μια διαφορετική προσέγγιση στη διαχείριση των πολιτιστικών πραγμάτων.
Δεν αρκούμαστε, ωστόσο, μόνο σε αυτό.
Παράλληλα, προωθούμε την επίλυση διαφόρων εκκρεμοτήτων σε τομείς του σύγχρονου Πολιτισμού οι οποίες σέρνονταν επί χρόνια.
Λαμβάνοντας κάθε φορά υπόψη τις περιορισμένες σε σχέση με το παρελθόν οικονομικές δυνατότητες του Υπουργείου Πολιτισμού.
Και διασφαλίζοντας σε κάθε περίπτωση ότι η διαχείριση του δημόσιου χρήματος αποβαίνει πρώτα απ’ όλα προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος.
Μεταξύ άλλων, λοιπόν:
• Αναθέτουμε, με σχέδιο νόμου που κατατίθεται τις επόμενες μέρες στη Βουλή, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος τη διαφύλαξη της κινηματογραφικής κληρονομίας της χώρας, επιλύοντας ένα κενό που εξέθετε την Ελλάδα διεθνώς, και δημιουργώντας ένα επίσημο αρχείο το οποίο ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο.
• Συζητούμε την ανάληψη των χρεών του σωματείου του Θεατρικού Μουσείου από το Υπουργείο Πολιτισμού, με αντάλλαγμα να περιέλθει το σύνολο της πολύτιμης συλλογής
του στην ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου.
Μεριμνούμε, δηλαδή, για τη διάσωση ενός σημαντικού τμήματος του σύγχρονου πολιτιστικού αποθέματος, στον κινηματογράφο και το θέατρο, αλλά θέλουμε αυτή να αποτελεί δημόσια περιουσία.
• Επίσης, 33 χρόνια μετά τη θεσμοθέτηση του αρχικού θεσμικού πλαισίου, εκσυγχρονίσαμε τις προϋποθέσεις και τους όρους για την οργάνωση και τη λειτουργία των Ανώτερων Σχολών Κινηματογραφίας – Τηλεόρασης. Μεταξύ άλλων, εισάγαμε βελτιώσεις που ενθαρρύνουν τις επενδύσεις ιδιωτών, διασφαλίζοντας παράλληλα την ποιότητα του εξοπλισμού αλλά και το επίπεδο του διδακτικού προσωπικού.
• Προχωρούμε, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, στην οριστική διευθέτηση του ζητήματος της διαβάθμισης και της πιστοποίησης των Ανωτέρων Σχολών Δραματικής Τέχνης, Χορού και Ωδείων.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Αυτή την περίοδο η οικονομία, μόλις ετοιμάζεται να περάσει το κατώφλι που θα την βγάλει, σταδιακά, από την ύφεση και τη λιτότητα.
Έχουμε υποχρέωση, στο μέτρο των δυνάμεών μας και από να κάνουμε όλα εκείνα τα μικρότερα ή μεγαλύτερα βήματα, που θα οδηγήσουν τη χώρα σε μια σταθερότητα και ευημερία χτισμένη σε γερές βάσεις.
Τελευταία σχόλια